معرفی موفق محصول به بازار با زمانبندی بسیارخوب آغاز میشود. شاید احساس کنید که باید در معرفی خدمت خود به بازار سرعت به خرج دهید، اما عجله ممکن است به فاجعه منجر شود. در مواقع ضروری، به تعویق انداختن موقت معرفی محصول به بازار میتواند تفاوت بین موفقیت و شکست را رقم بزند.
بسیاری از کارآفرینان ترجیح میدهند محصولاتشان را خیلی زود به بازار معرفی کنند تا نیازی به رعایت برنامه زمانبندی دقیق نداشته باشند، رقیبی را از میدان خارج کنند، یا بتوانند بعد از آن به تعطیلاتشان برسند. زمانی که شرکت من هنوز جوان بود، از خود دو سوال پرسیدم که به شما هم در تنظیم یک برنامه زمانی مناسب برای معرفی محصول به بازار کمک میکند:
سوال اول: «آیا محصول من همان کاری را که از آن انتظار میرود، انجام میدهد؟» بررسی کنید که آیا محصول شما نیازی را که تلاش میکردید مرتفع کنید، برطرف میسازد یا خیر. اگر محصولتان هنوز کارآیی لازم را ندارد، منطقی است زمان بیشتری صرف توسعه آن کنید.
سوال دوم: «آیا تیم من به خوبی مجهز شده است؟» سازوکارهای حمایتی پشت محصول خود را ارزیابی کنید. از خود سوال کنید: «آیا اقلام بازاریابی، بستهبندی و سیستمهای back-end من به خوبی تنظیم و هماهنگ شدهاند؟» و «آیا طرحی برای مشخص کردن معیارها و دریافت بازخورد تهیه کردهام؟»
اگر پاسخ شما به این سوالات منفی است، بهتر است معرفی محصول به بازار را به تعویق بیندازید. انتشار تیزرهای محصول به صورت دورهای میتواند روش موثری برای پیشگویی باشد. هیچ گاه به مردم تاریخ خاصی را وعده ندهید، مگر آنکه مطمئن باشید میتوانید به وعده خود عمل کنید.
بعد از آنکه جدول زمانی خود را مشخص کردید شش مرحله زیر را دنبال کنید تا محصول خود را با موفقیت به بازار معرفی نمایید:
۱- قبل از معرفی محصول، کاملا آن را آزمایش کنید
آزمایش به شما کمک میکند تا مطمئن شوید محصول، شرکت و مخاطبان شما برای معرفی محصول و استفاده از آن آمادهاند. گری اریکسون، مالک و مدیر ارشد برنامهریزی شرکت Clif Bar & Company قبل از آنکه اولین طعمهای بیسکویتهای انرژیزای خود را وارد بازار کند، دستورالعملهای تهیه آنها را به مدت چندین ماه آزمایش کرد. اما این را هم به خاطر داشته باشید که عالی، دشمن خوب است. معرفی زودهنگام محصولی با حداقلهای قابل قبول میتواند به شما کمک کند تا متوجه شوید مشتریان شما واقعا خواستار چه چیزی هستند.
۲ ـ به تیم خود انگیزه بدهید
زمانی که به مرحله معرفی محصول خود به بازار نزدیک میشوید، کارکنان تیم شما باید خود را با فرایندهای جدید وفق دهند و این ممکن است برایشان دشوار باشد. بنابراین طی مرحله توسعه محصول، انگیزه را حفظ کنید و زمان و منابع لازم برای آشنا شدن با محصول جدید و پروتکلهای پشتیبانی از مشتری را در اختیار اعضای تیم قرار دهید. اهدافی قابل دستیابی تعیین کنید تا پرسنل شما بتوانند پیروزیهای کوچک را تجربه کرده و بدین ترتیب انگیزه بیشتری بگیرند.
۳ ـ برای افزایش فروش آماده شوید
خدمات جدید ممکن است به طور ناگهانی با افزایش فروش مواجه شوند. برای آنکه از شکست اجتناب کنید، باید مطمئن شوید که تیم شما آمادگی افزایش حجم و پیچیدگی کار را دارد. حتما برای تمامی پستهای ضروری نیرو استخدام کنید و اعضای تیم را از نظر واژگان مربوطه، فرایندها و ویژگیهای محصول جدید آموزش دهید.
۴ ـ کسبوکار اصلی خود را از یاد نبرید
تمرکز روی محصول جدید و هیجان انگیزتان کاملا طبیعی است، اما مراقب باشید از کسبوکار اصلی تان غافل نشوید. بین جان بخشیدن به محصولی جدید و حفظ محصولات و کسبوکار قدیمی خود تعادل برقرار کنید.
۵ ـ در مسیر حرکت خود، معیارهایی را تعیین کنید
اهداف مناسبی تعیین کنید، و به طور منظم ارزیابی کنید که تا چه حد خدمات شما به این اهداف دست یافتهاند. در موارد حاد، اگر مشاهده کردید که محصول شما عملکرد لازم را ندارد، از کنار گذاشتن آن نترسید. همیشه اصل هزینههای انجام شده (principle of sunk costs) را به یاد داشته باشید: اینکه زمان و منابع خود را صرف تولید محصولی کردهاید، به این معنا نیست که باید تلاش کنید آن را بفروشید. چرا که سودآوری آن مشخص نیست و ممکن است مانع رشد شرکت شما شود.
۶ـ بعد از معرفی محصول به بازار، بازخورد بگیرید
بازخورد مشتریان را تحلیل کنید، سپس مشخص کنید که برای بهبود محصول خود چه تغییراتی را باید اعمال کنید. برای مثال، دانشگاه اورگن مطالعاتی را برای بهبود تجربه افراد در استادیوم انجام داد. یکی از اقدامات برای بهبود این فضا، اضافه کردن ۱۵۰ مانیتور فلت HD به محوطه استادیوم بود. با این کار هوادارن میتوانستند حتی زمانی که از صندلیشان دور هستند بازیها را دنبال کنند.
اگر چه نمیتوان موفقیت محصول جدیدی را در بازار تضمین کرد، اما آمادگی مناسب برای ورود محصول به بازار و زمانبندی دقیق میتواند باعث شود اولین تلاش و محصول شما بیشتر در یادها باقی بمانند.