:.:. صالح خواجه دلویی .:.:

Market & Business Development Consultant

:.:. صالح خواجه دلویی .:.:

Market & Business Development Consultant

:.:. صالح خواجه دلویی .:.:

اگر بتوانید افرادی را استخدام کنید که شور و شوق‌شان با کارشان تقسیم شده باشد، کلا نیازی به نظارت نخواهید داشت.
آنها بهتر از هرکسی خود را مدیریت خواهند کرد...
- Stephen Covey -

با آغاز سال ۲۰۱۸، ترندهای جدیدی در دنیای تجارت آماده‌ی تاثیرگذاری بر استراتژی‌های بازاریابی هستند که در ادامه به ۱۸ مورد از مهم‌ترین این ترندها اشاره میکنم.


۱- در مکالمات آنلاین با مشتری‌ها از هوش مصنوعی استفاده خواهد شد
با وجود فعالیت پلتفرم‌هایی مانند «Intercom» و «Drift» بازاریابان قادرند از ابزارهای مکالمه‌ی هوش مصنوعی برای ارتباط با مشتریان استفاده کنند. با توجه به رواج این تکنولوژی، برندهای بیش‌تری از آن در جهت ارائه‌ی بهتر سرویس به مشتریان‌شان استفاده خواهند کرد. با تکامل این تکنولوژی برندهای بیش‌تری از قابلیت مکالمه‌ی آنلاین هوش مصنوعی برای سرویس‌دهی بهتر به بازدیدکنندگان وبسایت خود استفاده می‌کنند.

 

۲- شخصی‌سازی محتوا در بازاریابی جهش بزرگی می‌کند
کلیدی‌ترین اصل در بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری (ABM)، تهیه‌ی محتوا برای انواع مختلف حساب‌های کاربری است. امروزه با روی عرصه آمدن هر چه بیش‌تر قواعد بازاریابی مبتنی بر حساب کاربری، بهترین راه برای توسعه و پیشرفت، حرکت به سمت شخصی‌سازی اطلاعات است. پلتفرم‌هایی که کمپانی‌هایی مانند «Adobe» و «Optimizely» تهیه می‌کنند، برای بازاریابان راه را هموار می‌کند تا محتواهایی با موضوعات مشخص را ارائه دهند. مشابه شیوه‌ای که «Netflix» برای نمایش برنامه‌هایش پیش‌گرفته است.

۳- بازاریابی بر اساس داده‌های کمّی به جریان اصلی تبدیل می‌شود
دوره‌ی اوج بازاریابی بر‌اساس داده‌های کمّی، پیش روی ما است. کمپانی‌هایی مانند «Unilever» و «Kraft» که از قبل بر اصول ارتباط با مشتری پای‌بند بودند، با تشکیل تیم‌های داده-فناوری برای همکاری با بازاریاب‌ها، در حال استخراج استراتژی از دنیای تکنولوژی هستند. سال آینده، با پیشرفت شرکت‌هایی که تمرکز خود را بر دادها و اطلاعات می‌گذارند، بازاریابی بر‌اساس داده‌های کمّی به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

 

۴- آژانس‌های بازاریابی، تکنولوژی واقیعت افزوده (AR) را توسعه خواهند داد
با انتشار نسخه‌های «iPhone 8» و «iPhone X»، کمپانی اپل مشخص کرد که در زمینه‌ی فناوری واقعیت افزوده (AR) سرمایه‌گذاری کرده‌ است. با روی عرصه آمدن و اوج گرفتن محبوبیت این دستگاه‌ها، برندها هر‌چه بیش‌تر شانس خود را با محتواهای مبتنی بر واقعیت افزوده امتحان خواهند کرد.

 

۵- نمایش تبلیغات در سیستم نمایش‌گر خودروها به کانال جدیدی برای برخی کمپانی‌ها تبدیل می‌شود
اتومبیل‌های خودکار در آینده‌ای نزدیک رواج می‌یابند. اتومبیل‌های خودکار کمپانی «Waymo»  تا به حال مسافتی معادل با سه میلیون مایل را پیموده و بیش از یک میلیارد مایل را شبیه‌سازی کرده‌اند. شرکت «Uber» به تازگی تعداد ۲۴۰۰ اتومبیل ولوو مدل «SUV» را برای تجهیز به آخرین تکنولوژی اتومبیل‌‌های خودکار سفارش داد. «Tesla» مدل‌های S ,X و ۳، «Audi» مدل A8 و «Mercedes-Benz» مدل S-Class همگی تا حدی جزو اتومبیل‌های خودکار محسوب می‌شوند.

چه می‌شود وقتی راننده‌ها دیگر نیازی به توجه کردن به جاده نداشته‌ باشند؟ آن‌ها خریدار محتوا خواهند شد؛ محتوایی که تبلیغات مورد نظر آژانس‌ها را با خود به همراه دارد. در سال آینده برندهایی که از این کانال جدید بازاریابی استفاده می‌کنند را بیش از پیش می‌بینید.

 

۶- برندها به توسعه‌ی محتوای صوتی می‌پردازند
در سال گذشته ۲۰ درصد از جستجوهای آنلاین از طریق جستجو توسط صدا (Voice Search) انجام شده است. تا سال ۲۰۲۰، انتظار می‌رود این رقم تا ۵۰ درصد افزایش یابد. همان‌طور که در گذشته بازاریاب‌ها محتوا را با گوشی‌های موبایل و «web 2.0» هماهنگ کردند، درمورد جستجو توسط صدا نیز این کار را می‌کنند.

برای مثال، از آنجا که جستجوی آنلاین با صدا از تایپ کردن راحت‌تر است، جستجوها می‌توانند شامل محتواهای طولانی‌تری شوند. در مقایسه، در جستجوی نوشتاری سرچ‌ها به عبارت‌های کوتاه‌تری تقلیل می‌یابند.

 

۷- محافظت از حریم خصوصی به یک عامل مهم جذب مشتری تبدیل می‌شود
در سال ۲۰۱۷ تعداد قابل ملاحظه‌ای رخنه به اطلاعات محرمانه اتفاق افتاد. از هک شدن ایمیل‌های حزب دموکرات آمریکا گرفته تا دست‌یابی به اطلاعات آژانس «Equifax»، امنیت شبکه‌های اینترنی و کامپیوتری تاثیر مهمی بر زوایای مختلف دنیای‌ ما گذاشته است. در نتیجه خریداران، محصولاتی را که از حریم خصوصی‌شان بیش‌تر محافظت می‌کند ترجیح می‌دهند.

حتی اگر حفظ حریم خصوصی در فضای اینترنت از اولویت‌های خریداران عادی نباشد، برای نهادهای دولتی اهمیت ویژه‌ای دارد. برای مثال، قانون جدیدی که در اتحادیه‌ی اروپا با عنوان “GDRP” تصویب شد، تاثیر زیادی بر انجام اقدامات لازم توسط کمپانی‌ها برای حفاظت از اطلاعات کاربران می‌گذارد. عوامل زیادی سبب می‌شود که بازاریابان از امنیت اطلاعات و حریم شخصی در فضای مجازی، به عنوان عاملی ارزشمند در تجارت استفاده کنند.

 

۸- اینستاگرام به شبکه‌ای ارزشمندتر از فیس‌بوک تبدیل می‌شود
محبوبیت اینستاگرام همچنان سیر صعودی خود را طی می‌کند. در سال ۲۰۱۷ اینستاگرام اعلام کرد که در حال حاضر دارای ۸۰۰ میلیون کاربر می‌باشد. آخرین ابزار آن یعنی «Instagram Stories» از «Snapchat» پیشی گرفت، آن‌هم یک سال پس از اضافه شدن قابلیت پخش‌ زنده‌ی تصاویر.

از آن‌جا که برندها شاهد محبوبیت بیش‌تر اینستاگرام نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی هستند و همچنین به دلیل کاربری تبلیغاتی فوق‌العاده‌ی آن، اینستاگرام به انتخاب شماره‌ی اول برندهایی تبدیل شده است که قصد بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی را دارند.

 

۹- برندهای برتر در برگزاری ایونت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند
به طور تقریبی دو سوم از آژانس‌های بازاریابی، برنامه‌ی خود را برای افزایش تعداد ایونت‌هایی که در سال ۲۰۱۸ میربانی خواهند کرد، اعلام کرده‌اند؛ چرا که به این نکته پی برده‌اند که ایونت‌ها از بهترین و کارآمدترین کانال‌های بازاریابی هستند.

به همین خاطر است که شماری از مهم‌ترین و موفق‌ترین کمپانی‌ها مانند «Salesforce» ،«Airbnb» و «Google» مراسم سالیانه‌ای برگزار می‌کنند تا خریداران موجود، مشتریان بالقوه و مطبوعات را همزمان زیر یک سقف گرد هم آورند.

 

۱۰- آژانس‌های بازاریابی سازمان به سازمان(B2B)، کمپین‌های همه‌جانبه‌ای برای ارسال ایمیل به مشتر‌های بالقوه ایجاد می‌کنند
میانگین پاسخ‌گویی به ایمیل‌های تبلیغاتی پایین است و این روند نزولی با بیش‌تر شدن ترفندهای فیلتر کردن ایمیل‌های غیر‌ضروری ادامه خواهد یافت. آژانس‌های حرفه‌ای بازاریابی، کمپین‌های تبلیغاتی یک‌پارچه‌ای را توسعه می‌دهند که از ترکیب ایمیل، تبلیغات آنلاین و راه‌های ارتباطی دیگر برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کنند.

برای مثال با استفاده از پلتفرم ارتباطی «Twilio» بازاریاب‌ها قادرند علاوه بر ایمیل، پیام‌های مکتوب تبلیغاتی نیز ارسال کنند. آن‌ها می‌توانند با استفاده از سرویس “Custom Audience ads” که توسط پلتفرم‌هایی مانند فیس‌بوک و «Google Adwords» ایجاد شده، مشتری‌های احتمالی آینده‌ی خود را هدف قرار دهند.

 

۱۱- عمر توئیتر به تدریج به‌ سر می‌آید
شبکه‌ی اجتماعی توئیتر در سال ۲۰۱۷ قادر به افزودن تعداد کاربران خود نبود. تمرکز این شبکه بیش‌تر بر قسمت مالکیت کاربران بوده و کم‌تر به مسئله‌ی ارتقای پلتفرم تبلیغاتی‌ خود پرداخته‌است. در نتیجه، آژانس‌های بازاریابی از دیگر شبکه‌های اجتماعی برای جلب مشتری‌های بالقوه‌ی خود استفاده می‌کنند. ادامه‌ی این روند در سال ۲۰۱۸،  توئیتر را بیش از پیش با چالش مواجه می‌کند.

 

۱۲- سرویس شبکه‌ی اجتماعی «LinkedIn» در میان آژانس‌های بازاریابی سازمان به سازمان (B2B) محبوبیت بیشتری می‌یابد
در حالی که شبکه‌ی توئیتر دوران خوشی را سپری نمی‌کند، «LinkedIn» پلتفرم خود را ارتقا داده‌ است. یک تجدید نظر کلی در سال ۲۰۱۷، به رابط کاربر «LinkedIn» جان تازه بخشید. همچنین در بخش پلتفرم تبلیغاتی «LinkedIn» پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای انجام شد. به لطف این تغییرات آژانس‌های بازاریابی سازمان به سازمان در سال آینده بیش‌تر از «LinkedIn» استفاده می‌کنند.

 

۱۳- سیستم‌های هوشمند، روش بازاریاب‌ها در مدیریت آگهی‌های تبلیغاتی را تغییر می‌دهد
چرا باید به یک آژانس آنلاین بازاریابی مبلغ زیادی پرداخت، وقتی سیستم‌های کامپیوتری هوشمند قادرند همان کار را بهتر انجام دهند؟ پلتفرم‌های جدیدی مثل «Acquisio» و «Trapica»، بهینه‌سازی در هزینه‌ی تبلیغات را از طریق محاسبات پیشرفته‌ی سیستم‌های هوشمند، نوید می‌دهند. بازاریاب‌ها تنها به ایجاد شاخص‌های پایه‌ای کمپین نیاز دارند و کارِ شناسایی مخاطبان ایده‌آل و شیوه‌های خلاقه بر عهده‌ی خودِ پلتفرم‌ها است.

 

۱۴- راه‌های قابل پیش‌بینی برای به سرانجام رساندن سرنخ‌های فروش باعث می‌شود آژانس‌های بازاریابی در چند و چون این مسیر تجدید نظر کنند
بازاریاب‌ها با استفاده از طبقه‌بندی سرنخ‌های (leads) فروش، قادرند مشتری‌های بالقوه‌ای را که شانس زیادی برای تبدیل شدن به مشتری دائمی دارند، تشخیص دهند. تنها چیزی که احتیاج دارند یک آدرس ایمیل است. سایت‌هایی مثل Infer در فضای وب در جستجوی علائم خرید می‌خزند (crawl). سپس سرنخ‌ها امتیازدهی و مرتب‌سازی می‌شوند تا فقط معتبرترین افراد به قسمت فروش هدایت شوند.

 

۱۵- تکنولوژی واقعیت مجازی مورد تردید واقع می‌شود
طبق پیش‌بینی‌های چند سال گذشته، انتظار می‌رفت که واقعیت مجازی (Virtual Reality) به مهم‌ترین ترند در زمینه‌ی محتوا تبدیل شود. با این وجود که واقعیت مجازی در دنیای بازی‌های ویدیویی محبوبیت زیادی دارد، به یک جریان اصلی تبدیل نشده‌است؛ چرا که تولید محتوا از نقطه نظری کاملا هدایت شده همانطور که در واقعیت مجازی اتفاق می‌افتد، برای برندها می‌تواند دست و پا گیر و مشکل‌ساز باشد. در عوض به جای واقعیت مجازی، انتظار می‌رود تکنولوژی واقعیت افزوده در سال آینده موجی به راه بیاندازد.

 

۱۶- میزان توقعات مشتریان از برندها افزایش می‌یابد
به لطف تنوع زیاد در زمینه‌ی خدمات، مشتری‌ها از این پس انتظارات بیش‌تری از برندها خواهند داشت. نرم‌افزارهای دستیار صوتی (Voice Assistants)، تحویل چند ساعته‌ی محصول و محتوای ضرب‌العجلی همگی به این معنی است که بازاریاب‌های هر دو مدل تجارت سازمان به سازمان (B2B) و سازمان به مشتری (B2C) باید در پیدا کردن روش‌های خلاقه‌ی جدید برای نگه‌داشتن مشتری‌های فعلی خود و جذب مشتری‌های بالقوه، تلاش کنند.

 

۱۷- بازاریابی به روش تبلیغات با استفاده از افراد مشهور و تاثیرگذار(Influencer)، به عنوان شیوه‌ای کارآمد به قوه‌ی خود باقی می‌ماند
نزدیک به ۹۵ درصد از آژانس‌های بازاریابی که برای تبلیغات خود از افراد تاثیرگذار (Influencer) استفاده می‌کنند، به مؤثر بودن این شیوه معتقد هستند. برندهایی که به برقراری ارتباط با مشتری‌های بالقوه‌ی خود از طریق شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مند هستند، به استفاده‌ از این روش بازاریابی ادامه می‌دهند. بازاریابی به این روش باعث جذابیت بیش‌تر محتوا شده و در اغلب موارد تاثیر به‌سزایی در جذب مخاطب دارد.

مشتریان، به خصوص نسل جوان، به تبلیغات با محتوای هرچه کم‌تر صحنه‌پردازی شده و مصنوعی تمایل نشان می‌دهند. دنیای تبلیغات در مسیر تغییر و تکامل و در حال حرکت به سوی تهیه‌ی محتواهایی است که هدف تبلیغاتی‌شان به طور ظریف ولی مجاب کننده در آن‌ها گنجانده شده و توسط افراد تاثیرگذار داخل شبکه‌های اجتماعی رواج داده می‌شوند.

 

۱۸- محتوای محافظت شده (Gated Content) از مد می‌افتد
در دنیای تجارت سازمان به سازمان (B2B)، بازاریاب‌ها از محتواهای محافظت شده، برای تولید سرنخ‌های فروش استفاده می‌کنند. با این وجود بعضی از بهترین برندها مثل «Hubspot» و «Zendesk»، محتواهای خود را به‌صورت رایگان و بدون نیاز به پر کردن فرم در اختیار مخاطبین قرار می‌دهند. آن‌ها از این روش برای داشتن حضوری فعال‌تر و پررنگ‌تر در دنیای جستجوی اینترنتی، آن‌هم در دوره‌ی اوج ازدحام محتواها، استفاده می‌کنند.


جمع‌بندی

سال ۲۰۱۸ قطعا با غافلگیری‌هایی در دنیای بازاریابی همراه خواهد بود. مطمئنا بعضی از پیش‌بینی‌های انجام شده به مرحله‌ی اجرایی نمی‌رسند، چرا که تکنولوژی و انتظارات مشتری‌‌ها در سال آینده تغییر می‌کند. با این وجود، تعداد زیادی از ترندهای مطرح شده در این مقاله اجرایی می‌شوند.

بر اساس ترندهای فعلی، بازاریابی در سال آینده هر چه بیش‌تر تحلیلی شده و بر بازاریابی آنلاین از طریق جستجوی ارگانیک، صوتی و شبکه‌های اجتماعی متمرکز می‌شود. به علاوه، محتوا در فرمت‌های جدید مثل واقعیت افزوده و سیستم تبلیغات داخل خودرو (In-Car ads) به جریانی اصلی تبدیل می‌شود.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.