🔸همکارتان مطلبی را میگوید که بلافاصله در شما احساس ناراحتی ایجاد میکند. او فکر میکند شوخی کرده است، اما حرفی که زده نامناسب بوده و شاید حتی توهینآمیز بوده باشد. اگر خود را در چنین موقعیتی دیدید چه اقدامی باید انجام دهید؟
🔸بسیار معمول است که در چنین شرایطی خودمان را به پرسش بگیریم؛ اینکه آیا منظور او را درست متوجه شدیم یا این فقط یک شوخی بود؟حتی اگر فکر کنید که باید در این موقعیت چیزی بگویید، شاید متوجه شوید که واقعیت چیز دیگری است.
🔸در اینجا به ذکر چند توصیه میپردازیم تا دفعه بعد اگر با مطلب توهینآمیز روبرو شدید از آنها استفاده کنید.
▪️سودی که اعتراض شما برایتان دارد را بسنجید.
اولین قدم این است که تصمیم بگیرید آیا ارزش دارد که آن مطلب را به روی خودتان بیاورید یا نه. اگر اعتراض نکنید این پیام را میدهید که اشکال ندارد آن شخص دوباره این کار را انجام دهد. اعتراض شما میتواند به همکارتان این فرصت را نیز بدهد که رفتار خود را در جهت بهتر شدن تغییر دهد. این شانسی است که احتمالا مایل به از دست دادن آن نیستید.
▪️هزینه و فایده چقدر است؟
ویلیامز اضافه میکند باید متوجه باشید با چه کسی طرف هستید، عکسالعمل آنها ممکن است چگونه باشد و اگر چیزی به آنها بگویید هزینههای سیاسی آن چقدر است.
در ضمن باید به نفوذ و قدرت آن شخص روی خودتان فکر کنید و اینکه آیا احتمال دارد بهخاطر اعتراض شما مورد غضب او واقع شوید.
▪️از پیشداوری پرهیز کنید
اگر تصمیم گرفتید چیزی بگویید، طوری وارد شوید که گویی منظور آن شخص ناراحت کردن شما نبوده است. بیشتر اوقات آن شخص نمیداند رفتارش چگونه تفسیر خواهد شد. مهربان باشید؛ شما هم در موقعیتهای مشابه بودهاید.
▪️طرف مقابل را متهم نکنید
مراقب باشید کار به اتهام زدن به یکدیگر نکشد. هیچ کس نمیخواهد بشنود که جنسیتزده، نژادپرست یا توهینکننده است.
▪️عکسالعمل خود را نسبت به آن حرف توضیح دهید
به جای برچسب زدن به عبارات توهینآمیز، نشان دهید که این حرف چه احساسی را در شما ایجاد کرده است. مثلا میتوانید بگویید «میدانم نیت تو این نبود، اما باعث شد احساس ناراحتی کنم.»
▪️یک سوال بپرسید
گفتوگوی خود را با یک سوال ادامه دهید؛ مثلا «منظورت از گفتن این نکته چه بود؟» . میتوانید از آنها بخواهید آنچه گفتند را تکرار کنند. این کار باعث میشود نسبت به منظوری که میخواهند برسانند بیشتر فکر کنند و به این ترتیب شانس پسگرفتن حرف خود را خواهند داشت.
▪️اطلاعات بدهید
اگر آن شخص فکر نمیکند حرفی که زده توهینآمیز بوده است، میتوانید با دادن اطلاعات بیشتر به او آموزش دهید.
▪️از روشهای جایگزین استفاده کنید.
اگر به این نتیجه رسیدید که راحت نیستید به حرف طرف مقابل پاسخ بدهید، راههای دیگری هم هست. به عنوان مثال میتوانید موضوع را عوض کنید، یک «پیام ظریف» به طرف مقابل بفرستید که حرف او را تایید نمیکنید. گاهی اوقات کسی که حرفی را زده، ممکن است به اشتباه خود پی ببرد و معذرت بخواهد.
▪️از یک شخص بانفوذ کمک بخواهید
اگر صحبتهای اهانتآمیز ادامه پیدا کرد و شما احساس ناراحتی کردید، این احتمال وجود دارد که مساله تشدید شود. اگر میتوانید، افراد دیگری را هم که از این شخص ناراحت شدهاند پیدا کنید و این موضوع را مطرح کنید که رفتار او فضا را خصمانه میکند. اگر این کار را کردید و بازهم موفق نشدید، میتوانید بهطور خصوصی به یک مقام بالاتر مراجعه کنید.