:.:. صالح خواجه دلویی .:.:

Market & Business Development Consultant

:.:. صالح خواجه دلویی .:.:

Market & Business Development Consultant

:.:. صالح خواجه دلویی .:.:

اگر بتوانید افرادی را استخدام کنید که شور و شوق‌شان با کارشان تقسیم شده باشد، کلا نیازی به نظارت نخواهید داشت.
آنها بهتر از هرکسی خود را مدیریت خواهند کرد...
- Stephen Covey -

شاید در چند وقت اخیر متوجه شده باشید، کسب‌وکارتان همانند قبل نیست و عملکرد یک یا دو نفر از کارمندانتان رضایت شما را جلب نمی‌کند. در این مقاله، عملکرد نامناسب، دلایل آن، نحوه شناسایی یک کارمند ناکارآمد و اقدامات لازم برای حل مسالمت‌آمیز آن را بررسی خواهیم کرد.
 
◀️ کارمندانی که عملکرد نامناسب دارند را بیابید

عملکرد نامناسب زمانی اتفاق می‌افتد، که کارمندی وظایف خود را پایین‌تر از حد انتظار انجام می‌دهد. موارد زیر نشان‌دهنده عملکرد نامناسب کارمندان است:

  • عدم انجام وظایف در سطح استاندارد بالا
  • عدم تبعیت و پیروی از سیاست‌های کاری
  • رفتار بدی که بر دیگران در محیط کار تأثیر منفی به جای می‌گذارد.

◀️ چه عواملی عملکرد کارمندان را پایین می‌آورد؟

  • فرصت پیشرفت وجود ندارد
  • تنوع در شغل ندارد و انجام وظایف روزانه برای آن‌ها ملال‌آور است. 
  • کمبود ارتباطات
  • استرس کاری
  • عدم آشنایی با محیط کار
  • مشکلات شخصی
  • محیط کاری نامناسب
  • نبود چالش‌‌‌های مختلف و ثابت و یکنواخت بودن وظایف کاری
  • تشویق نمی‌شود
  • اهداف و انتظارات نا‌مشخص
  • کمبود منابع لازم

◀️ برنامه‌ی هدفمند برای رفتار با کارمندان ناکارآمد چیست؟

در هر سناریو نیاز است تا با موقعیت‌ها، متفاوت برخورد کنید. اگر مسئله تنها مختص به فردی خاص بوده، انجام مراحل زیر حاکی از رفتار درست و منصفانه است:

  • به کارمند نزدیک شوید و از او بپرسید کارها چطور پیش می‌رود و آیا چیزی هست که آن‌ها تمایل به صحبت درباره‌ی آن داشته باشند.
  • برخی کارمندان احساس می‌کنند چیزهایی هست که باعث آزار آنها می‌شود؛ این موارد، توسعه‌ی برنامه‌ی بهبود با کارمندان ناکارآمد را برایتان آسان‌تر می‌کند.
  • برای کسانی که از تأثیر اقدامات خود بر کسب‌وکار اطلاعی ندارند، زمان مناسبی برای مطرح کردن نگرانی‌ها و توسعه‌ی برنامه‌ی بهبود است.
  • تمام موارد را روی کاغذ بیاورید و بر سر یک برنامه به توافق برسید. اهداف اسمارت یک روش سنتی اما فوق‌العاده برای تعیین اهداف هستند.
  • اگر مشکلات شخصی در محیط کار وجود دارد، گوش شنوا داشته باشید و از طریق واحد منابع انسانی خود از او پشتیبانی کنید.
  • این اطمینان را به وجود آورید که از این پس تمام مکالمات مثبت و سازنده خواهد بود.

◀️ چگونه می توان به کارمندان ناکارآمد بازخورد مناسب داد؟

بازخورد برای کمک به توسعه‌ی کارمندان باید مثبت و سازنده باشد. اکنون قصد داریم به برخی از بایدها و نبایدهای ارائه بازخورد به یک کارمند ناکارآمد اشاره کنیم:

  • بازخورد مشخص و سازنده بدهید.
  • حواستان به هر الگویی که منجر به رفتار ناکارآمد می‌شود، باشد.
  • به آرامی و با تشویق توضیح دهید؛ که چطور ایجاد تغییرات مثبت، سبب بهبود کلی توسعه‌ی سازمان می‌شود.
  • همیشه مهربان باشید.
  • مدام در مورد چیزهایی حرف بزنید که نیازمند بهبود است؛ هر بار روی یک یا دو مسئله‌ی قابل کنترل تمرکز کنید.
  • احساسات منفی و آزاردهنده بروز دهید. اعمال احساس سرخوردگی و شکست آسان است، اما سبب فشار بیشتر می‌شود.
  • با او اتمام حجت کنید، به طور مثال: «اگر این کار را تا پایان امروز انجام ندهی، دیگر هیچ فایده‌ای ندارد.»

◀️ در صورت عدم بهبود وضعیت چه کارهایی باید انجام داد؟

باز هم ممکن است کارمندان با وجود تدوین برنامه‌ی بهبود و پشتیبانی مناسب پیشرفتی نداشته باشند. در این مواقع باید اقدامی جدی انجام شود. باید به فرد بگویید در صورت عدم ایجاد بهبود، اقدامات انضباطی انجام خواهد شد.
برای اطمینان از برخورد درست و منصفانه با کارمند خود، به او اطمینان دهید که از قانون کار تبعیت می‌کنید. در مورد اجرای این فرآیند نیز با بخش مدیریت منابع انسانی خود صحبت کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.